Home Happiness Terschelling: vijf dagen op reis met mijzelf

Terschelling: vijf dagen op reis met mijzelf

by Debbie
1,5K views
vakantiepark Tjermelan Hoorn

Afgelopen dinsdag ging ik voor een aantal dagen in mijn eentje naar Terschelling. Ik wilde dit altijd al graag proberen, of het mij zou bevallen alleen op reis te gaan. Ik kom al vele jaren op het eiland en ik ken er de weg. Ook had ik ervoor gekozen om naar vakantiepark Tjermelan te gaan. Een vriendelijk vakantiepark waar ik een appartement had voor mijzelf en mij vertrouwd en veilig voel.

Van mijn vijf daagse reis heb ik foto’s gemaakt puur als herinnering voor mijzelf. Maar ik vind het uiteraard leuk wanneer je geïnteresseerd bent in Terschelling of de Waddeneilanden in het algemeen, een kijkje komt nemen. Heb je vragen of opmerkingen? Laat dan gerust een reactie achter onder dit blog.

Dinsdag 5 april

Omdat ik het niet zag zitten in mijn eentje naar Harlingen te rijden had ik ervoor gekozen om met de trein te gaan. Mijn vriend heeft mij naar Zwolle gebracht waar ik de trein naar Leeuwarden kon nemen en van daaruit een overstap moest maken naar Harlingen Haven. Alles verliep supergoed en was duidelijk aangegeven. Na een paar uurtjes arriveerde ik in Harlingen Haven. Ik was nog wat vroeg en heb vervolgens even door het centrum van Harlingen gewandeld. Ik had nog zeker anderhalf uur voordat de boot naar Terschelling zou vertrekken. Handig is dat ik mijn bagage in een kluis kon doen zodat ik mijn handen vrij had.

Harlingen oud gebouw
Prachtig historisch pand in het centrum van Harlingen. Een voormalig wijnhandel.
Harlingen vaart
Het weer was grauw en regenachtig, toch nog maar even een foto maken van de gracht of vaart in Harlingen.
Harlingen Bloemenstyle
Ik kwam deze vaas met bloemen tegen bij een mooie bloemisterij dichtbij de haven. Ik vond het lekker fleurig!

Na een rondje gewandeld te hebben in het stadje heb ik mijn bagage uit de kluis gehaald en niet kort daarna kon de boottocht en het avontuur beginnen!

Met de snelboot naar Harlingen
En daar gaat ze! Met de snelboot richting Terschelling

Op Terschelling aangekomen kon ik mijn elektrische fiets meteen ophalen. Deze had ik namelijk al gereserveerd. Dus daarna meteen naar het appartement gefietst dat helemaal achterop het eiland ligt. Dit is ongeveer 14 kilometer fietsen. Maar met de elektrische fiets ben ik er snel.

vakantiepark Tjermelan Hoorn

Wat zo fijn is, het fietsenverhuurbedrijf brengt de bagage naar je vakantie adres. Ik vond het zo grappig dat ik de one and only vakantiegast leek te zijn. Goed, koffer gepakt, ingecheckt en even uitrusten met een kopje koffie. Op de foto zie je allerlei dakramen en mijn appartement zat bij de een en laatste twee dakramen. Daarboven zie je nog een klein raampje van de slaapkamer.

Vakantiepark Tjermelan
De kleine huiskamer van het appartement op vakantiepark Tjermelan
De keuken met van alle gemakken voorzien en links de trap naar de bovenverdieping. Het appartement heeft een schuin dak en dat vraagt wat voorzichtigheid zodat je niet je hoofd stoot. Maar ik vind het helemaal prima en het is een heel fijn adres om rustig te verblijven.
Vakantiepark Tjermelan Ontbijt
Wanneer je een appartement boekt op vakantiepark Tjermelan is het ontbijt daarin begrepen. Het ontbijt is altijd erg goed en iets om naar uit te kijken. Verse broodjes, jus de Orange, biologische muesli en yoghurt, bananenbrood en nog veel meer. Ook kun je lunchpakketjes bestellen voor €7,50 en ‘s ochtends ophalen. Super geregeld dus.
Wandeling duinen Terschelling
Ruige stieren in het duinlandschap.
Terschelling duinlandschap

Het weer was koud en stormachtig. Ik had allerlei plannen voor mijn eerste dag op het eiland maar op de fiets was de wind niet te harden. Na een korte fietstocht keerde ik terug naar het warme appartement.

Koud! Wandeling Terschelling
Koud! Warme kleding en het liefst een muts was echt nodig om de koude te trotseren.

Woensdag 6 april

De stormachtige wind joeg tegen de ramen van het appartement en veroorzaakte voortdurende gebulder. Na op zich goed geslapen te hebben koos ik ervoor een frisse wandeling te maken. De zon scheen en ik wilde even verlost zijn van het lawaai van de wind. ‘s middags fiets ik naar West Terschelling om een paar boodschappen te doen en fiets daarna meteen met de wind in de rug snel terug.

Geitjes in de vrije natuur
Geitjes lekker aan het genieten in de duinen.
Bijenkasten op Terschelling
Bijenkasten kwam ik regelmatig tegen alleen zag ik ( nog ) niet zoveel bloemen. Daar was het misschien ook nog wel te koud voor.

Donderdag 7 april

De wind nam nog een stukje in kracht toe en het was geen weer om naar buiten te gaan. Ik had ook niet veel zin om te fietsen en heb mij binnen vermaakt met tekenen en schilderen. Op zich een fijne dag maar ik had wel even een dip. Ik wist dat het weer niet mooi zou worden maar zo koud had ik niet verwacht. Even schoot de gedachte door mijn hoofd om eerder terug te gaan naar huis. Alhoewel ik dit wel jammer zou vinden. Ik besloot om toch te blijven.

Groene Strand Terschelling
Donkere dreigende wolken bij het Groene Strand in West Terschelling

Vrijdag 8 april

De zon scheen flauw toen ik wakker werd en hopelijk zou dit een betere dag worden. In ieder geval een dag om eropuit te trekken met de fiets. Allereerst wilde ik het plaatsje Hoorn graag een oud kerkje bekijken maar deze was helaas gesloten. Om het kerkje ligt een kerkhof en daar kom ik niet graag. Gauw maar weer verder richt De Bessenschuur voor een lekker cranberry taartje.

Cranberry taart de messenschuur
Zo ontzettend lekker! cranberry kwarktaart met slagroom!
De Bessenschuur West Terschelling
De Bessenschuur nabij West Terschelling. Een prima adresje om even te genieten van koffie en taart. Ook kun je er allerlei handgemaakte en streekproducten kopen met cranberry erin zoals jam, chutney, thee en zeep.
Hippe spullen onderweg
Superleuk kraampje dat ik tegenkwam langs de kant van de weg met handgemaakte knuffels.
Knuffels te koop! Hoorn Terschelling
Het bedrag van €5,00 mag je in vertrouwen in het glazen potje doen.
Duinmeer Terschelling nabij de bessenschuur
Achter de Bessenschuur vind ik een verborgen duinmeertje. De natuur moet nog een beetje ontwaken maar de kikkers kwaakten er lustig op los!
De bomen hebben iets magisch. Op de achtergrond zie je bijenkasten staan.
Uitkijkpost Duinen
Uitkijkpost de Arjensduin bij het duinmeertje van Hee.
Uitkijkpunt Hee Terschelling
Je hebt hier prachtig uitzicht over de bossen en je kunt er fijn wandelen.
Wolken Blauwe lucht Groene Strand
Een prachtige wolkenlucht vlakbij het Groene Strand West Terschelling.

Het liefst fiets ik naar West Terschelling via het Groene Strand. Ik moest er wel wat voor over hebben want het was nog steeds erg koud door de harde wind. Maar de beloning was het waard want het uitzicht was prachtig!
In West Terschelling vind je wat winkeltjes en is het leuk om te wandelen. Wanneer ik samen met mijn vriend zou zijn geweest had ik graag geluncht bij Pura Vida maar ik vond deze stap te groot. Dat doe ik toch liever met iemand samen. De volgende keer komt het beslist goed. Ik koop wel een mooie warme trui bij conceptstore Fraai en daar ben ik erg blij mee. Het helpt tegen de wind en tegen een longontsteking. Haha! Na het boodschappen doen fiets ik weer richting het appartement en ga vroeg naar bed. Door het vele buiten zijn slaap ik als een roos.

Zaterdag 9 april

Trui van MSCH Fraai Terschelling
Wat ben ik blij met deze warme trui! De dag kan niet beter beginnen.

De zaterdag staat in het teken van afronden en opruimen. Mijn vijf vakantie dagen zitten er alweer op. Het is snel gegaan en ik had niet verwacht dat ik het zo naar mijn zin zou hebben. Ik breng de fiets terug naar het fiets verhuurbedrijf en dat betekent weer ruim veertien kilometer fietsen tegen de wind in. Maar ik heb gelukkig mijn dikke trui aan!

Terschelling Oosterend

Vakantiepark Tjermelan ligt noordelijk op het eiland tussen de plaatsen Hoorn en Oosterend. Na Oosterend begint het grote natuurgebied de Boschplaat. Het is er prachtig en het uitzicht zo mooi. Omdat de Boschplaat vrij vlak is en nog niet zo begroeid kies ik ervoor om deze plek een andere keer te bezoeken. Ik fiets naar West Terschelling en besluit om na het terugbrengen van de fiets een stuk te wandelen. Ook nu is de terugweg een eitje want met de wind in de rug wandel ik zo een eindje weg.

Gele Brem #Terschelling
De gele brem staat al parmantig in bloei
Flora Terschelling
De prunus bloeit!

Zondag 10 april

Ja en dan zijn er zomaar vijf dagen voorbij. De zondag check ik vroeg uit omdat ik de snelboot van half tien wil nemen. Het waren mooie dagen waar ik van heb genoten. Het was soms wat koud maar daar heb ik gelukkig een mooie trui aan overgehouden. Ik heb mij op geen enkele manier eenzaam gevoeld, soms was de drempel wat hoog om een eetgelegenheid binnen te stappen. Dat doe ik liever met iemand samen.

Het waren goede dagen om tot rust te komen, te genieten van de eenvoud en van de natuur. Ik ben mijn uitdaging aan gegaan en heb gemerkt dat ik goed gezelschap ben voor mijzelf. Dat ik mijzelf gerust kan stellen, niet bang ben en kan lachen om de dingen die ik beleef. Maar eerlijk is eerlijk op vakantie gaan met mijn vriend is toch leuker. Die staat gelukkig te wachten aan de vaste wal in Harlingen om samen weer naar huis te rijden.