Home Happiness Love the Journey: Kamperen op Texel

Love the Journey: Kamperen op Texel

lekker struinen in de duinen

by Debbie
2,1K views
Header blog Texel
Afgelopen zaterdag was het eindelijk zo ver, na weken hard werken zijn mijn lief en ik naar Texel afgereisd. We keken uit naar een volle week vakantie en ik moet zeggen dat we deze ten volste hebben benut. Want tijdens onze vakantie ontstond het idee om volgend jaar de Vierdaagse te gaan lopen en in deze Love the Journey neem ik jullie alvast met onze plannen mee.

Op mijn verjaardag kwamen we aan bij camping Kogerstrand in het badplaats de Koog. Ik heb goede jeugdherinneringen aan deze camping en was benieuwd of er veel zou zijn veranderd. Nee dus, nog steeds net zo mooi als in mijn herinneringen met prachtige plaatsen in de duinen.

Camping 't Kogerstrand Texel

Onze kampeerplek was gelegen in een in een wat dieper plekje in de duinen. Heel erg mooi en bijzonder sfeervol. Heel veel privé en geen buren die we elke dag goedemorgen moeten zeggen. haha!

' t Vogelhuis de Koog Texel

‘s Avonds eten we gezellig een hapje bij Bistro ‘t Vogelhuis in de Koog. We waren behoorlijk hongerig geworden na het opzetten van de tent. Dit lijkt niet zo bijzonder maar onze tent ligt in een dal waarbij we dus met onze bagage flink moesten klimmen. Goed voor onze conditie zullen we maar zeggen.

Bries20 Kogerstrand

Het was een mooie zaterdag en ‘s avonds maken we nog een korte strandwandeling. Camping Kogerstrand ligt bijzonder mooi en gunstig omdat je maar een duin over hoeft te wandelen om bij het strand te komen. Ideaal!

Wat mij opviel aan het eiland was de diversiteit aan flora. Ook het landschap was zeer afwisselend met op de akkers verschillende gewassen ( niet alleen mais ) en prachtige natuurlijke haagjes die zorgen voor veel insecten.

Van de zondag heb ik niet veel foto’s gemaakt. Deze dag begon erg hoopvol maar gaandeweg de middag heeft het alleen maar geregend. Ook al lieten we ons niet kennen en zijn we van de Koog naar Den Burg toe gewandeld omdat we daar onze fietsen moesten ophalen. Onderweg lukte het nog net om een foto te maken van een groepje schapen die je natuurlijk vaak tegen zult komen op het eiland.

Texel schapen

Wat nog een leuk detail was, de schaapsherder had een aantal schapen in zijn wagen en toen deze eruit werden gehaald zagen we zijn vriendin poep uit de wagen schrapen. Op zich is dit niet zo bijzonder maar in de wagen zag ik een tweepersoons bed waar zij sliepen. Nou, landelijker kan het bijna niet!

Dahlia Texel wandeling

Onderweg kwam ik dit schattige wagentje tegen met prachtige dahlia’s. Texel is bij uitstek een bloembollen eiland en deze bloem is dit jaar echt een favoriet. Ik was inmiddels al aardig verregend en het zou nog een tijdje duren voordat we weer bij onze tent terug zouden zijn dus heb ik het alleen bij deze foto gelaten.

Texel stekjes op vakantie

Gelukkig zag het de volgende dag het weer er een stuk beter uit en zagen we het weer zitten om plannen te maken. De dag ervoor hadden we onze fietsen opgehaald en besloten we om een stuk te fietsen over het eiland. Op de foto zie je de stekjes die ik had meegenomen van huis omdat ik bang was dat ze het niet zouden overleven.

Lokaal 16 Den Burg

Een wens van mij was om te lunchen bij Lokaal 16 in Den Burg. Een heerlijk plekje waar je gezond en duurzaam kunt ontbijten en lunchen. Ik was er nog niet eerder geweest maar had goede reviews gelezen en natuurlijk al de kaart ingezien. Hier moest ik heen! In totaal zijn we er drie keer geweest omdat het zo vers en lekker was en genieten in de mooie tuin.

Op de kaart van Lokaal 16 staan heerlijke broodjes en ontbijtjes. Omdat we wederom erg hongerig waren hebben we maar meteen gebruncht en er een lekkere stevige sandwich bij besteld. De producten komen zoveel mogelijk van het eiland zelf en zijn voor het grootste gedeelte vegan, vegetarisch en/of biologisch.

Texel nabij de vuurtoren

De vierde dag zou eigenlijk de laatste vakantiedag van ons zijn. Maar omdat de zondag in het regen was gevallen besloten we om er een dag bij te boeken. Dat betekende wel dat we ons mooie plekje moesten verlaten en de tent op een andere plek zouden opzetten. Een hele klus hoor. Maar voordat we dit zouden doen maakten we een mooie fietstocht richting de vuurtoren.

Natuurgebied de Slufter
Slufter Vuurtoren Cocksdorp

Zoals ik al schreef is de diversiteit aan planten en bloemen enorm. Ik kom regelmatig op Terschelling maar vind het landschap op Texel door deze afwisseling mooier. Tijdens onze fietstocht moest ik even een foto maken van dit stukje natuur. Is het niet prachtig?

Camping Kogerstrand Texel

Op onze laatste dag op Texel hebben we de tent verplaatst van een plekje in het dal naar een duinplekje hoger in de duinen gelegen. Een heel verschil omdat je nu wel een uitzicht hebt. Zoals je op de foto kunt zien beloofde het een zeer warme dag te worden. Ik heb deze foto ‘s ochtends vroeg genomen maar het werd al erg warm. Op onze laatste plek hadden we geen schaduw en dat vond ik niet prettig. Omdat we de volgende dag onze tent weer moesten afbreken had ik het erg warm en kostte het me moeite om de koelte te bewaren. Dus hebben we maar even onze fietsen gepakt.

Voedsel plukbos Texel

Een erg leuke plek om naar toe te gaan is het Voedselbos – pluktuin nabij Oudeschild. Omdat het te warm was om de kassen in te gaan hebben we van een kopje koffie genoten in de prachtige weelderige tuin.

voedselbos Texel

Het interieur is erg mooi en het lijkt me fantastisch om hier wanneer het minder warm is te genieten van een glaasje.

voedselbos texel Oudeschild

Naast een hapje en een drankje kun je ook streekproducten kopen of een duurzaam cadeautje zoals een bijenhotel.
De ‘ aardbeien dames ‘ die boven de bar hingen vond ik in ieder geval geweldig!

Winkel op Texel Den Burg

Onze laatste stop was een bezoek aan het gezellige dorpje den Burg. Den Burg heeft tal van leuke woonwinkels, kledingzaken en winkels waar je wolproducten kunt kopen. Bij De Winkel van Texel vind je schattige kinderkleding en spulletjes van Rice. De presentatie ziet er in ieder geval kleurrijk uit!

De Witte engel Den Burg

Een mooie winkel met prachtige wolproducten is de Witte Engel. De enthousiaste verkoopster vertelde bevlogen over het ontstaan van deze winkel en ik keek mijn ogen uit. Wat een mooie spullen. Wanneer je op het gebied van wol, vilt of handwerken iets zoekt ben je hier op het juiste adres. Ze hebben er prachtige pakketten om allerlei moois te maken en natuurlijke verf die je kunt gebruiken voor het vilten of het verven van wol.

De Witte Engel Popje

Ik kocht dit schattige Margriet bloemenkindje en kijk er naar uit om het te maken. Het is ontzettend leuk om in de winkel rond te kijken en je verlaat beslist deze winkel niet zonder lege handen.

Na het bezoek aan den Burg leveren we onze fietsen in en komt er een einde aan onze vijf daagse kampeeravontuur op Texel. Het was een ware belevenis en soms een ‘ beproeving ‘ vanwege het slechte weer maar wat is het eiland mooi. Ik heb genoten van het landschap en de diversiteit. We hebben alvast wat kilometers gewandeld en dat beviel ons erg goed. Minder leuk vond ik het toeristische de Koog en de vele auto’s die er waren. Ik hoop dat ik over een tijdje weer terug mag gaan naar dit eiland omdat er zoveel van haar natuur te genieten valt.

Ben jij weleens op Texel geweest?